Checklista för arbetslös Banktjänsteman – så får du rätt ersättning från a-kassan
Har du blivit arbetslös som banktjänsteman? Här hittar du en tydlig checklista som hjälper dig att snabbt göra rätt saker för att få ersättning från a-kassan utan onödiga avbrott. Följ stegen nedan redan från din första arbetslösa dag.
1. Skriv in dig hos Arbetsförmedlingen direkt
Som arbetslös banktjänsteman måste du skriva in dig hos Arbetsförmedlingen samma dag du står utan arbete. Du får inte ersättning för dagar du inte varit inskriven.
Skriv in dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen2. Logga in i Mina sidor hos din a-kassa
För att handlägga ditt ärende behöver a-kassan specifika uppgifter från dig. För en banktjänsteman innebär detta oftast:
- Arbetsgivarintyg från din bank/finansarbetsgivare
- Information om eventuella avgångsvederlag eller slutlön
- Kopia på uppsägningsbeskedet
3. Begär arbetsgivarintyg
Banktjänstemän har ofta förmåner eller avgångsvederlag som måste granskas för att avgöra när a-kassan kan börja betalas ut.
Observera att arbetsgivarintyg inte är samma sak som anställningsbevis.
4. Kontakta din a-kassa om du har frågor
Vanliga frågor rör hur provisioner eller bonusar påverkar den a-kassegrundande inkomsten och om avgångsvederlag skjuter på ersättningen.
Om du är osäker, kontakta din a-kassa direkt för att undvika felaktiga utbetalningar.
Kontakta din a-kassaSammanfattning
| Steg | Vad ska du göra? | Varför det är viktigt |
|---|---|---|
| 1 | Skriv in dig på Arbetsförmedlingen första dagen | Du får bara ersättning för dagar du varit inskriven |
| 2 | Logga in i a-kassans Mina sidor | Ser vilka intyg och uppgifter som behövs |
| 3 | Begär arbetsgivarintyg | Krävs för att räkna ut ersättningen |
| 4 | Kontakta din a-kassa vid frågor | Ger snabb och korrekt handläggning |
