← Se mer om yrket IT-konsult här

Checklista för arbetslös IT-konsult – så får du rätt ersättning från a-kassan

Har du blivit arbetslös som it-konsult? Här hittar du en tydlig checklista som hjälper dig att snabbt göra rätt saker för att få ersättning från a-kassan utan onödiga avbrott. Följ stegen nedan redan från din första arbetslösa dag.

1. Skriv in dig hos Arbetsförmedlingen direkt

Som arbetslös it-konsult måste du skriva in dig hos Arbetsförmedlingen samma dag du står utan arbete. Du får inte ersättning för dagar du inte varit inskriven.

Skriv in dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen

2. Logga in i Mina sidor hos din a-kassa

För att handlägga ditt ärende behöver a-kassan specifika uppgifter från dig. För en it-konsult innebär detta oftast:

  • Arbetsgivarintyg
  • Intyg om avveckling av eget företag (om relevant)
  • Uppdragskontrakt om du varit underkonsult
Hitta din a-kassa

3. Begär arbetsgivarintyg

Många IT-konsulter växlar mellan anställning och eget företag. Intygen måste tydligt visa när du varit vad för att du ska bedömas rätt.

Observera att arbetsgivarintyg inte är samma sak som anställningsbevis.

Begär arbetsgivarintyg via din a-kassa (Mina sidor)

4. Kontakta din a-kassa om du har frågor

Det vanligaste är frågor kring 'vilande företag' – om man får ha sitt bolag kvar registrerat men inaktivt under arbetslösheten.

Om du är osäker, kontakta din a-kassa direkt för att undvika felaktiga utbetalningar.

Kontakta din a-kassa

Sammanfattning

StegVad ska du göra?Varför det är viktigt
1Skriv in dig på Arbetsförmedlingen första dagenDu får bara ersättning för dagar du varit inskriven
2Logga in i a-kassans Mina sidorSer vilka intyg och uppgifter som behövs
3Begär arbetsgivarintygKrävs för att räkna ut ersättningen
4Kontakta din a-kassa vid frågorGer snabb och korrekt handläggning